top of page

שבעה עקרונות לנישואים מאושרים


7 PRINCIPALS FOR HAPPY MARRIAGE - GOTTMAN INSITUTE

בחיפוש אחר הבנת הדינמיקה של הצלחה זוגית ומניעת גירושין, ספרו של ג'ון מ. גוטמן, "שבעת העקרונות לנישואים מאושרים: מדריך מעשי לשיפור מערכות יחסים זוגיות" בולט כפורץ דרך.

הספר מבוסס על מחקריו האורכיים של גוטמן באוניברסיטת וושינגטון, שם נצפו אלפי זוגות כדי להבחין בדפוסים ובהתנהגויות התורמים ליציבות או להתפרקות זוגית.


גוטמן מציע עקרונות ותרגילים מעשיים שמטרתם לטפח כבוד הדדי, הבנה וידידות - אלמנטים שהוא מזהה כחיוניים לנישואים מאושרים ומתמשכים.


הספר מציע כלים יקרי ערך למטפלים זוגיים ולבני זוג כאחד המעוניינים לטפח מערכת יחסים מספקת ועמידה יותר.


סקירה כללית של 'שבעת העקרונות לנישואים מאושרים'


"שבעת העקרונות לנישואים מאושרים: מדריך מעשי לשיפור מערכות יחסים זוגיות" מאת ג'ון מ. גוטמן מציג מסגרת אינטגרטיבית להבנת הקשר הזוגי ושיפורו. בהסתמך על מחקרו הנרחב של גוטמן, הספר מתאר שבעה עקרונות ליבה שכאשר הם מיושמים, יכולים לשפר משמעותית את איכות ויציבות הנישואים. עקרונות אלה נועדו להיות נגישים וישימים עבור זוגות בשלבים שונים של מערכת היחסים שלהם, בין אם הם מבקשים לשמור על שותפות בריאה או לנווט בתקופות מאתגרות.


  1. העיקרון הראשון, "שפרו את מפות האהבה שלכם", מעודד בני זוג לפתח הבנה עמוקה של עולמותיהם, כולל תקוותיהם, חלומותיהם ומקורות הלחץ שלהם. ידע עמוק זה מטפח אינטימיות ועוזר לזוגות לנווט יחד במורכבויות החיים. 

  2. העיקרון השני, "טפחו את החיבה וההערצה שלכם", מתמקד בשמירה על הבעת הערכה זה כלפי זו, מה שמשמש כחיץ נגד שליליות ובוז.

  3. העיקרון השלישי, "פנו זה כלפי זה במקום להתרחק", מדגיש את החשיבות של תגובה חיובית לבקשות תשומת הלב והקשר של בן/בת הזוג. תגובה זו בונה "חשבונות בנק רגשיים" שיכולים להגן על מערכת היחסים בזמן קונפליקט. 

  4. העיקרון הרביעי, "תנו לבן/בת הזוג שלכם להשפיע עליכם", מדגיש את הערך של שיתוף כוח וקבלת החלטות, מה שתורם למערכת יחסים מאוזנת והרמונית יותר.

  5. העיקרון החמישי, "פתרו את הבעיות הפתירות שלכם", מציע אסטרטגיות להתמודדות ופתרון קונפליקטים שיש להם פתרונות ברורים, ובכך מפחית מתח מיותר בנישואים.

  6. העיקרון השישי, "התגברו על קיפאון", מספק תובנות להתמודדות עם בעיות נצחיות הנובעות מהבדלים מהותיים בין בני זוג, תוך תמיכה בדיאלוג והבנה הדדית במקום בפתרון.

  7. העיקרון השביעי, "יצירת משמעות משותפת", מעודד זוגות לבנות נרטיב חיים משותף הכולל את החלומות, הערכים והטקסים שלהם. משמעות משותפת זו משמשת כבסיס לאחדות ולתכלית בתוך הנישואים.


לאורך הספר, גוטמן מספק תרגילים מעשיים כדי לעזור לזוגות ליישם עקרונות אלה ולחזק את מערכת היחסים שלהם.




בסיס מדעי ושיטה


הבסיס המדעי של "שבעת העקרונות לנישואים מאושרים" מושרש במחקר פורץ הדרך של ג'ון מ. גוטמן שנערך ב"מעבדת האהבה" של אוניברסיטת וושינגטון. עבודתו של גוטמן בולטת בשל הקפדה אמפירית ופיתוח מודל חיזוי להצלחה וכישלון בנישואין. המחקרים האורכיים שלו, שעקבו אחר זוגות במשך מספר שנים, סיפקו שפע של נתונים על דפוסי האינטראקציה, סגנונות הקונפליקט והתנהגויות התקשורת שמבדילים בין נישואים יציבים ומאושרים לבין כאלה שנוטים לחוסר שביעות רצון וגירושין.


המתודולוגיה של גוטמן כללה תצפית על זוגות במעבדה שתוכננה לחקות סביבת בית נוחה. זוגות הוזמנו לעסוק בפעילויות שונות, כולל דיון בנושאים ניטרליים, שיתוף חלומות אישיים וניהול משא ומתן על חילוקי דעות. אינטראקציות אלו תועדו בקפידה ונותחו באמצעות מערכת הקידוד של השפעה ספציפית (SPAFF), שאפשרה לחוקרים לקודד מגוון רחב של ביטויים רגשיים ודינמיקות שיח. מערכת קידוד זו מילאה תפקיד מכריע בזיהוי ההתנהגויות ברמת המיקרו התורמות לבריאות ברמת המאקרו של מערכת יחסים.


אחת המסקנות העיקריות ממחקרו של גוטמן היא הקונספט של "ארבעת פרשי האפוקליפסה", המתייחס לארבעה דפוסי אינטראקציה שליליים ספציפיים המנבאים במידה רבה גירושין: ביקורת, הגנתיות, בוז וחסימה. גוטמן מצא כי נוכחותם של התנהגויות אלה, במיוחד בוז, הייתה קשורה קשר הדוק לחוסר יציבות בנישואין. לעומת זאת, הוא זיהה התנהגויות חיוביות, כגון ביטויי עניין, חיבה והומור, כמו גם היכולת לקבל השפעה מבן הזוג, כגורמים קריטיים בקידום עמידות בנישואין.


גישתו של גוטמן לטיפול זוגי, כפי שהיא מוצגת בספר, משלבת גם התערבויות המבוססות על ממצאי המחקר שלו. למשל, איך להשתמש בפתיחה מרוככת בשיחות, להבדיל מביקורת חריפה, כדי להפחית את הסיכוי להסלמה בסכסוך. הספר מספק תרגילים ושאלונים ספציפיים שנועדו לסייע לזוגות לתרגל התערבויות אלה ולשלב את העקרונות באינטראקציות היומיומיות שלהם.


בנוסף למחקרים תצפיתיים, המחקר של גוטמן שילב מדידות פיזיולוגיות, כגון קצב לב ומוליכות העור, כדי לאמוד את תגובות הלחץ של בני הזוג במהלך אינטראקציות. גישה ביו-פסיכו-סוציאלית זו הוסיפה נדבך נוסף של הבנה לדינמיקה המורכבת של תקשורת זוגית וקונפליקט. היא גם אפשרה לגוטמן לפתח התערבויות הכוללות טכניקות להרגעה עצמית פיזיולוגית, שיכולות להיות מועילות במיוחד בניהול תגובות רגשיות אינטנסיביות במהלך חילוקי דעות.




עקרונות מפתח והשלכותיהם


1. טיפוח חיבה והערצה


טיפוח חיבה והערצה הוא עיקרון מרכזי בגישתו של גוטמן לטיפוח סביבה זוגית חיובית. על ידי עידוד בני הזוג לבטא הערכה וכבוד אחד כלפי השני, עיקרון זה פועל כמשקל נגד לאינטראקציות שליליות שעשויות להתעורר. המחקר של גוטמן מצביע על כך שתרבות של הערכה יכולה לעזור לזוגות לנווט בקונפליקטים בצורה בונה יותר ולשמור על תחושת חיבה וקירבה גם בתקופות מאתגרות.


2. פנייה זה כלפי זו


פנייה זה כלפי זו, במקום להתרחק, כרוכה בהכרה ובמענה לבקשות של בן הזוג לקשר רגשי. המחקרים של גוטמן מגלים שזוגות שפונים זה כלפי זו באופן קבוע בונים בסיס של אמון ותמיכה רגשית שהוא קריטי לעמידות מערכת היחסים. עיקרון זה מדגיש את החשיבות של אינטראקציות יומיומיות בחיזוק הקשר הזוגי ומדגיש את האפקט המצטבר של מחוות קטנות של קשר.


3. מתן השפעה לבן הזוג


היכולת לקבל השפעה מבן הזוג מעידה על מערכת יחסים שיתופית ומכבדת. עבודתו של גוטמן מראה שנישואים שבהם שני בני הזוג פתוחים לנקודות המבט של זה ומוכנים להתפשר, יש סיכוי רב יותר לשגשג. עיקרון זה מקדם דינמיקה שוויונית יותר של מערכת יחסים ומטפח תחושת שותפות בניווט בהחלטות החיים.


4. פתרון בעיות פתירות


גוטמן מבדיל בין בעיות פתירות לבעיות נצחיות בנישואים, ומדגיש את החשיבות של התמודדות יעילה עם הראשונות. עיקרון זה מספק לזוגות אסטרטגיות לפתרון קונפליקטים, כגון שימוש בהתחלות רכות וביצוע ניסיונות תיקון, שיכולים למנוע מבעיות פתירות להסלים לקונפליקטים גדולים יותר. פתרון בעיות יעיל תורם לתחושת הישג ואחדות במערכת היחסים.


5. התגברות על קיפאון


התגברות על קיפאון כרוכה בהתמודדות עם בעיות נצחיות הנובעות מהבדלים מהותיים בין בני הזוג. במקום לנסות לפתור בעיות אלה, גוטמן מציע שבני הזוג ילמדו לחיות איתן באמצעות דיאלוג פתוח והבנה הדדית. זיהוי החלומות והערכים הבסיסיים התורמים לבעיות אלה יכול להוביל לאמפתיה ולחיבור גדולים יותר.


6. יצירת משמעות משותפת


יצירת משמעות משותפת היא בניית נרטיב משותף הכולל את הערכים, השאיפות והמסורות של בני הזוג. המחקר של גוטמן מדגיש את החשיבות של עיקרון זה בטיפוח תחושת מטרה ושייכות בנישואים. משמעות משותפת מספקת הקשר לחיי הזוג יחד ועוזרת להם לנווט אתגרים כחזית מאוחדת.


WEDDING

כל אחד מעקרונות אלה נושא משמעויות משמעותיות לבריאות ולתחושת הסיפוק מחיי הנישואין. על ידי יישום פרקטיקות אלה, זוגות יכולים לשפר את התקשורת שלהם, להעמיק את הקשר הרגשי שלהם ולבנות שותפות עמידה יותר.



יישומים ותרגילים מעשיים


"שבעת העקרונות לנישואים מאושרים" של גוטמן מציע מגוון יישומים ותרגילים מעשיים שזוגות יכולים להשתמש בהם כדי לחזק את העקרונות שנידונו בספר. יישומים אלה נועדו לתרגם את התובנות ממחקרו של גוטמן לפעולות מוחשיות שבני הזוג יכולים לנקוט כדי לשפר את מערכת היחסים שלהם.


  • תרגיל מרכזי אחד הנגזר מעקרון טיפוח החיבה וההערצה הוא הפעילות "אני מעריך/ה...", שבה בני הזוג לוקחים תורות ומביעים דברים ספציפיים שהם מעריכים זה בזה. תרגול זה עוזר לבנות פרספקטיבה חיובית ויכול לנטרל את השליליות שנראית לעתים קרובות במערכות יחסים בעייתיות.


  • במונחים של פנייה זה לזו, גוטמן מציג את המושג "הצעות לחיבור", שבו בן זוג אחד מושיט יד למעורבות רגשית והשני יכול להגיב על ידי פנייה כלפי, הרחק או נגד הצעה זו. הספר מספק תרגילים כדי לעזור לבני הזוג להיות קשובים יותר להצעות אלה ולהגיב בדרכים המקדמות חיבור.


  • כשמדובר במתן אפשרות לבן הזוג להשפיע עליך, גוטמן מציע את התרגיל "לוותר כדי לנצח". זוגות מתאמנים בקבלת השפעתם של זה במהלך קבלת החלטות על ידי מציאת מכנה משותף והתפשרות, ובכך מקדמים תחושת כוח משותף בתוך מערכת היחסים.


  • לפתרון בעיות פתירות, גוטמן מציג את טכניקת "ההתחלה המרוככת", שבה דיונים בנושאים מתחילים בטון רגוע ולא מאשים. גישה זו מפחיתה הגנתיות ופותחת את הדלת לפתרון בעיות בונה. בנוסף, הוא ממליץ על שימוש בניסיונות תיקון, שהם מחוות קטנות או ביטויים המשמשים להפחתת המתח במהלך עימות.


  • בהתגברות על קיפאון, גוטמן מדגיש את החשיבות של הבנת החלומות והערכים הבסיסיים של כל אחד מהצדדים המזינים את הבעיה המתמדת. הוא מספק תרגילים לזוגות לחקור את ההיבטים העמוקים יותר האלה וללמוד כיצד לחיות עם בעיות לא פתורות על ידי יצירת דיאלוג לגביהן.



התרגילים המעשיים של גוטמן נתמכים על ידי שאלונים הכלולים בספר, שעוזרים לזוגות להעריך את החוזקות שלהם ואת התחומים לשיפור במערכת היחסים שלהם. התרגילים מתוכננים להיות אינטראקטיביים וניתן להשתמש בהם הן בהגדרות טיפוליות והן באופן עצמאי על ידי זוגות. הם משמשים לא רק ככלים לשיפור מערכת היחסים אלא גם כאמצעי להערכה מתמשכת של מערכת היחסים וצמיחה אישית.


הקיצר - בעיניי זהו ספר חובה לכל זוג - ממליצה גם לכם להתחיל לקרוא וליישם.



share blog

 

סיון אבני, יועצת זוגית ומשפחתית. פוגשת זוגות שהקשר שלהם מלא בויכוחים ומריבות, בעיות אמון ותחושות תקיעות ופספוס ועוזרת להם לשפר את איכות הקשר שלהם ואת איכות החיים שלהם באמצעות טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית ומובחנות. הקליניקה שלי נמצאת בקריית טבעון ופעילה בשעות הבוקר.





פוסטים קשורים

הצג הכול
Anchor 1
bottom of page