top of page

תפקיד האפיגנטיקה בדינמיקה זוגית


dna

אפיגנטיקה, מונח שהיה פעם בשולי הביולוגיה , תופס כעת את מרכז הבמה בהסבר כיצד גורמים סביבתיים יכולים להשפיע על התנהגות הגנים שלנו מבלי לשנות את רצף ה-DNA עצמו. תחום לימוד זה חוקר את השינויים הביוכימיים שיכולים להפעיל או להשתיק גנים, ולעצב למעשה כיצד הם באים לידי ביטוי בתכונות, התנהגויות ותוצאות בריאותיות.


בניגוד לשינויים גנטיים, שינויים אפיגנטיים הם הפיכים ויכולים להיות מושפעים ממגוון גורמים חיצוניים, כולל תזונה, לחץ וחשיפה לרעלנים. חשוב מכך, האפיגנטיקה גילתה ששינויים אלה יכולים לעבור מדור לדור, ובכך מאתגרת את הרעיון שהורשה גנטית עוסקת רק ברצף ה-DNA שעובר מהורים לצאצאים. משמעות הדבר היא שהחוויות של אבותינו, כולל טראומות ובחירות באורח החיים, יכולות להיות להן השפעות מתגלגלות על הביטוי הגנטי שלנו.


עבור זוגות, תובנה זו פותחת הבנה חדשה של דינמיקת מערכות יחסים, ומציעה שהאתגרים שעומדים בפניהם עשויים לנבוע מדפוסי משפחה עמוקים יותר ומושרשים. על ידי הכרה בתפקיד האפיגנטיקה, אנו יכולים להתחיל לראות את מערכות היחסים שלנו באור חדש, ולהעריך את הקשר העמוק בין המורשת הביולוגית שלנו לחיי הרגש שלנו.



אפיגנטיקה וקונסטלציה משפחתית


קונסטלציה משפחתית היא גישה טיפולית שנועדה לחשוף ולטפל בדינמיקות נסתרות בתוך מערכת המשפחה שעשויות להשפיע על חייו ומערכות היחסים של הפרט. שיטה זו מניחה בבסיסה שרבים מהקשיים הרגשיים והדפוסים שלנו במערכות יחסים אינם אישיים בלבד אלא מושרשים עמוק בסיכוכים של ההיסטוריה המשפחתית שלנו. על ידי הכרה בנאמנויות הנסתרות הללו ובבעיות הבלתי פתורות, הטיפול בקונסטלציה משפחתית שואף לשבור דפוסים הרסניים ולטפח ריפוי, לא רק עבור הפרט אלא גם לאורך דורות.


טיפול בקונסטלציה משפחתית מדגיש את החשיבות של איזון, סדר ושייכות במערכת המשפחה, ומציע נתיב לקראת מערכות יחסים בריאות ומספקות יותר. בשילוב תובנות האפיגנטיקה, קונסטלציה משפחתית מדגישה את הקשר העמוק בין המורשת הביולוגית שלנו לבין הרווחה הרגשית שלנו.


jewish wedding


המדע שמאחורי האפיגנטיקה בדינמיקה זוגית


הריקוד המורכב של הדינמיקה הזוגית הותיר חוקרים, מטפלים ואוהבים נבוכים ומוקסמים במשך מאות שנים. מדע האפיגנטיקה מספק לנו עדשה חדשה דרכה נוכל לראות את האינטראקציה המורכבת של אהבה, קונפליקט ושותפות.


טראומה מולדת והשפעתה


במוקד העניין נמצא המושג טראומה מולדת, תופעה שבה צלקות רגשיות מדור אחד משפיעות על המבנה הפסיכולוגי וההתנהגויות של הדור הבא.

אפיגנטיקה מספקת בסיס ביולוגי להעברה זו, ומראה כיצד חוויות טראומטיות יכולות להוביל לשינויים בביטוי גנים שמועברים לצאצאים.

שינויים אלה יכולים להשפיע על תגובות המתח של הפרט, סגנונות ההתקשרות ואפילו נטיותיהם למצבים רגשיים מסוימים, שכולם ממלאים תפקידים קריטיים בדינמיקה של מערכות יחסים זוגיות. כך לדוגמה, אם דור קודם חווה אובדן או טראומה משמעותיים, הדבר עלול להוביל לתגובת מתח מוגברת בדורות הבאים.

במערכת יחסים זוגית, זה יכול להתבטא כחשש, הגנה יתר או קושי להתמודד עם שינוי - תכונות שעלולות למתוח את מערכת היחסים אם לא מבינים אותן ומטפלים בהן.


ביטוי גנים ודפוסי מערכות יחסים


אפיגנטיקה מספקת זרקור על העקביות של דפוסים מסויימים במערכות יחסים. בין אם מדובר בנטייה להימנע מקונפליקטים, נטייה לטיפול או דפוסים של ריחוק רגשי, ניתן לייחס התנהגויות רבות מהן להשפעה האפיגנטית של השושלת שלנו.

המאבקים ומנגנוני ההתמודדות של השושלת המשפחתית שלנו חקוקים במבנה הגנטי שלנו, ומשפיעים על האופן שבו אנו מקיימים אינטראקציה עם בנות/בני הזוג שלנו.


הבנה זו יכולה להיות משחררת עבור זוגות הלכודים במעגלים הרסניים שנראים בלתי ניתנים להסבר. בעצם ההכרה בכך שדפוסים אלה עשויים שלא לנבוע מתוך מערכת היחסים שלהם אלא למעשה ירשו מדורות קודמים, זוגות יכולים לגשת לאינטראקציות שלהם עם חמלה וסקרנות רבה יותר.

מעבר זה מאשמה להבנה יכול להיות צעד מכריע לקראת ריפוי וצמיחה.



יישום תובנות אפיגנטיות במסגרת טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית


טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית מציע דרך ייחודית לטיפול: על ידי הבאת הדינמיקה הנסתרת בתוך מערכת משפחתית, זוגות יכולים להבין את מקורות האתגרים היחסיים שלהם. הבנה זו מאפשרת את שינוי הדפוסים המורשים, וסוללת את הדרך למערכות יחסים תומכות ומספקות יותר.


גישה טיפולית זו מדגישה את החשיבות של הכרה בכבוד בעבר - הכרה בקיים - על ידי הכרה במאבקים, הקורבנות והחוזקות של השושלות המשפחתיות, זוגות יכולים למצוא תחושת קשר ומטרה עמוקה יותר בחייהם שלהם.

פרספקטיבה זו מטפחת תחושת שייכות ורציפות, שיכולה להיות מקרקעת ומרפאה להפליא.


הדרך קדימה


ככל שאנו ממשיכים לחשוף את הרשת המורכבת של האפיגנטיקה והשפעתה על הדינמיקה הזוגית, ברור שמערכות היחסים שלנו שזורות עמוקות בהיסטוריה ובחוויות השושלתיות. תובנה זו מזמינה אותנו לגשת לשותפויות הרומנטיות שלנו עם תחושת אמפתיה וכבוד חדשה להשפעות הדוריות במשחק.

על ידי שילוב התובנות של האפיגנטיקה לתוך פרקטיקת טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית, אפשר להתחיל לרפא את הפצעים של העבר, לא רק עבור עצמנו אלא גם עבור הדורות הבאים.


מסע זה לקראת ריפוי והבנה מדגים את הכוח המהפכני של האהבה, ומדגיש את יכולתה לחצות זמן, טראומה ואת המרקם עצמו של המבנה הגנטי שלנו. כך, המסע של כל זוג הופך להזדמנות עמוקה לריפוי וצמיחה בין-דוריים, ופותח את הדלת למערכות יחסים אותנטיות ותומכות יותר.



דוגמאות מהקליניקה


שירה ורוני: שבירת מעגל הקונפליקט


שירה ורוני (הפרטים שונו לצורך שמירה על פרטיותם) היו לכודים במעגל של קונפליקט מתמיד. הקונפליקטים שלהם היו תכופים ועזים והתמקדו בסוגיות של אמון ומחויבות.

בתרגיל קונסטלציה משפחתית שביצענו באחד ממפגשינו, צף ועלה הסיפור של סבתה של שירה ננטשה על ידי בעלה. הדבר הוביל לפחד עמוק מנטישה גם אצל אמה של שירה ואותה חרדת נטישה עברה באופן לא מודע גם לשירה עצמה.

הטראומה הבין דורית מהעבר המשפחתי מצאה ביטוי בהתנהגויות בהווה בתוך הקשר הזוגי כאשר שירה חשה חרדות נטישה בכל פעם שרוני רצה להיפגש עם החבר'ה שלו מהגדוד ובלעדיה.

על ידי הכרה בקיים - הכרה בדפוס המורש הזה ועבודה על הטראומה הבלתי מדוברת של סבתה ואימה, שירה ורוני הצליחו לגלות את המקור ולהבין את שורשי הקונפליקט שלהם.

תובנה זו אפשרה להם לגשת למערכת היחסים שלהם עם אמפתיה ומודעות רבה יותר, ובסופו של דבר לשבור את מעגל הקונפליקט שהטריד את מערכת היחסים שלהם.


אלכס וליה: ריפוי פצעי העבר


אלכס וליה (הפרטים שונו לצורך שמירה על פרטיותם), שהתמודדו עם פערים באינטימיות הרגשית, גילו באמצעות תרגילי קונסטלציה משפחתית שהקושי של אלכס לבטא את רגשותיו קשור לצער לא מדובר בהיסטוריה המשפחתית שלו.

סבא רבא שלו מת במהלך מלחמת העצמאות והותיר אחריו אישה צעירה בהריון מתקדם, בעצמה עולה חדשה וניצולת שואה.

אובדן האהוב במלחמה, לאחר שאיבדה כל כך הרבה מבני משפחתה בתקופת השואה התברר כאובדן שלא התאבלו עליו כראוי ולא דיברו עליו במשפחה אחר כך.

אבל לא מעובד זה יצר מחסום רגשי שהועבר מדור לדור, והתבטא אצל אלכס כחוסר יכולת להתחבר ברמה רגשית עמוקה יותר.

בהעלאת הטראומה הזו לאור ומתן כבוד לאבל של סבתו ואביו, אלכס הצליח להשתחרר מהחסימה הרגשית שמנעה ממנו להיות פגיע.

פריצת הדרך הזו השפיעה עמוקות על מערכת היחסים שלהם, ואפשרה לבני הזוג להתחיל לייצר קשר רגשי עמוק יותר.



 

שתי הדוגמאות מהתהליכים של שירה ורוני, אלכס וליה ממחישות איך זוגות יכולים לפתוח נתיבים חדשים להבנה, ריפוי וקשר. באמצעות הקונסטלציה המשפחתית הזוגות קיבלו כוח לא רק לשפר את מערכות היחסים הזוגיות שלהם אלא גם לרפא פצעים בין דוריים, ובכך לתרום למורשת של אהבה וחוסן.


 


צעדים לשיפור הדינמיקה הזוגית שלכם


מסע של זוג הוא שילוב ייחודי של אהבה, צמיחה ואתגרים. האפיגנטיקה והקונסטלציה המשפחתית מלמדות אותנו תובנות יקרות ערך לגבי ההשפעות העמוקות על מערכות היחסים שלנו. כפי שהדגמתי מסיפורי הזוגות בקליניקה, יישום התובנות האלה יכול להוביל לשיפורים עמוקים באופן שבו זוגות מתקשרים, מתקשרים ותומכים זה בזה. 


הכרה בקיים


  • הצעד הראשון לקראת ניצול תובנות אלה הוא הכרה בהשפעת העבר, לא רק החוויות האישיות של כל שותף אלא גם ההשפעות הנובעות מההיסטוריה המשפחתית של כל אחד.

  • ההכרה בכך שדפוסים מסוימים במערכת היחסים שלכם, עשויים להיות מושרשים בבעיות משפחתיות או טראומות לא מעובדות, יכולה לספק פרספקטיבה חדשה על קונפליקטים ואתגרים חוזרים.

  • הכרה בקיים זו, מטפחת תחושת חמלה והבנה, ומאפשרת לגשת לבעיות עם אמפתיה ולא בהאשמה.


תקשורת פתוחה


  • עם הבנה חדשה של תפקיד האפיגנטיקה והדינמיקה המשפחתית המורשת, תקשורת פתוחה וכנה הופכת לחשובה עוד יותר.

  • שיתוף תובנות והרהורים על ההיסטוריה המשפחתית של כל אחד מכם יאפשר לכם להעמיק את ההבנה ההדדית.

  • שתפו ברגשותיכם, פחדיכם ושאיפותיכם בהקשר למה שלמדתם על דפוסי הירושה השושלתית שלכם. סוג זה של תקשורת לא רק יחזק את הקשר שלכם ויסייע לכם לנווט באתגרי הזוגיות בהווה ועם הפנים אל העתיד.


טיפוח ריפוי בין - דורי


  • הבנת השפעת האפיגנטיקה על מערכות יחסים מזמינה הזדמנות לריפוי בין-דורי. על ידי התייחסות ופתרון בעיות מולדות, זוגות יכולים לא רק לשפר את מערכת היחסים שלהם אלא גם לתרום לריפוי שושלות המשפחה שלהם, הן לדורות העבר והן לדורות העתיד. תהליך ריפוי זה הוא עדות עוצמתית לאהבה ולמחויבות של הזוג, והוא חורג ממערכת היחסים המיידית שלהם כדי להשפיע על מערכת המשפחה הרחבה יותר.



jewish wedding

כמה מילים לסיכום...


המסע לקראת זוגיות מאושרת וחסינה אינו רק עניין של ניווט באתגרי החיים היומיומיים יחד, אלא גם כרוך בהבנה וריפוי ההשפעות שירשנו ממערכות המשפחה שלנו.

יישום התובנות ממדע האפיגנטיקה מאפשר לזוגות לנווט במערכות היחסים שלהם עם מודעות וחמלה גדולים יותר.

בעצם ההכרה בעבר, קיום תקשורת פתוחה וטיפוח הריפוי הבין-דורי, זוגות יכולים לפתוח ממדים עמוקים יותר של אהבה וקשר, ולסלול את הדרך למורשת של אהבה שזורמת בין הדורות.



אולי יעניין אותך גם:



share blog

 

סיון אבני - יועצת זוגית ומשפחתית. טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית בקריית טבעון ואונליין.


Anchor 1
bottom of page