top of page

דינמיקה משפחתית: סימפטומים בילדים כתוצאה ממריבות בזוגיות

במארג המורכב של יחסי משפחה, ילדים לעתים קרובות משמשים כמדד העדין ביותר, ומשקפים את המאבק והמחלוקת הלא-מבוטאים בתוך משק הבית. המקרה שבו ילדים מציגים מחלות גופניות או נפשיות ללא כל סיבה נראית לעין עשוי לעתים קרובות להיות מיוחס למקור עמוק יותר: חוסר היציבות והסכסוכים במערכת היחסים של הוריהם. במאמר זה, שכותרתו "דינמיקה משפחתית: סימפטומים בילדים כתוצאה ממריבות בזוגיות", אבקש להאיר את הנושא.


ילדים, שבאופן טבעי משתוקקים ליציבות ושלום, עשויים לאמץ באופן לא מודע תפקידים או להראות תסמינים המסיחים את הדעת מבעיות הנישואין המטרידות את הוריהם. ההתנהגות הזו, תוך הדגשת יכולת ההסתגלות והחמלה שלהם, עשויה גם לייצג קריאות שקטות לעזרה - תחנונים שמתעלמים מהם לעתים קרובות בתוך הכאוס של חילוקי דעות בין מבוגרים.

כשילדים מתחילים להראות תסמינים גופניים או נפשיים בלתי מוסברים, הורים לעתים קרובות יחפשו הסברים מיידיים, ויתעלמומהאפשרות שבעיות אלה יכולות להיות מושרשות בדינמיקה משפחתית עמוקה ומורכבת יותר.

ילדים עשויים, במודע או שלא במודע, להפגין תסמינים כאמצעי להסיח את הדעת מסכסוכי הנישואין הבלתי פתורים של הוריהם.



הילד ההורי


תופעת ה'ילד ההורי' מתפתחת בבתים בהם הגבול בין הילד להורה המטפל מטושטש - לרוב בשל פערים רגשיים, פסיכולוגיים או מעשיים שנוצרו עקב חילוקי דעות בין ההורים.

התופעה מתעוררת כשהילדים, שחשים בפגיעות המבנה המשפחתי שלהם, לוקחים תפקידים שמעל לבשלות הרגשית או לשלב ההתפתחותי שלהם, במטרה לתקן או לרכך את הקונפליקט בין ההורים.


התפקידים יכולים לקבל צורות שונות - החל מניסיון לגשר בסכסוכים, הצעת תמיכה רגשית לאחד ההורים או לשניהם, או אימוץ התנהגויות שמטרתן להסיט את המוקד מבעיות זוגיות. במהותה, תופעת ה'ילד ההורי' היא אסטרטגיית התמודדות - תגובה אינטואיטיבית של הילד לאיום המורגש על יציבות משפחתו. ואולם, בעוד שהדבר מדגיש את החוסן והאמפתיה של הילד, הוא מטיל עליו עול כבד מדי. ילדים אלה מוצאים עצמם בעולם של דאגות ואחריות של מבוגרים, לעתים קרובות על חשבון הצרכים שלהם למשחק ללא הפרעות, לחקירה, וחשוב מכל, לחופש להיות פשוט ילד.

היפוך התפקידים הזה, למרות כוונותיו הטובות, עשוי להשפיע עמוקות על הצמיחה הרגשית והפסיכולוגית של הילד. הוא יוצר סביבה שבה תהליך ההתפתחות הטבעי של הילד מוצל על ידי נטל הדאגות של המבוגרים, וסולל את הדרך לאתגרים רגשיים עתידיים.


family conflict

זיהוי סימנים נפוצים שילדים מציגים


ילדים לעתים קרובות סופגים ומתייחסים לאווירה הרגשית בביתם - במאבקי מערכת היחסים של ההורים, ילדיהם עשויים להתחיל להפגין מגוון תסמינים כצורת תקשורת או כדרך להסיט את תשומת הלב. את התסמינים האלה אפשר לסווג באופן כללי לביטויים פיזיים ורגשיים;


  • תסמינים פיזיים עשויים לכלול כאבי בטן חוזרים ונשנים, כאבי ראש ואפילו מצבים כרוניים שאין להם הסבר רפואי ברור. מחלות אלה לעתים קרובות מעוררות דאגה ומיקוד מצד ההורים, ומסיטות את תשומת הלב מבעיות זוגיות לבריאות הילד.


  • ילדים עשויים להציג גם תסמינים רגשיים כגון סימנים של חרדה, דיכאון או להפגין בעיות התנהגותיות כגון תוקפנות, הסתגרות והתנהגויות רגרסיביות כמו הרטבת לילה או הצטאות, המזכירות שלב התפתחותי מוקדם יותר. תיתכן גם ירידה בהישגים הלימודיים וקשיים ביצירת או שמירה על קשרי חברות. אלו הם סימנים למצוקה שאינם יכולים לבטא.


ההתנהגויות האלה, אף שהן עדות ליכולת ההסתגלות של הילד, מדגישות את ההשפעה העמוקה שיכולה להיות לסכסוך הורי על הנפש הצעירה, ומניעות אותם לאמצעים יוצאי דופן כדי להשיב את ההרמוניה או כדי להרגיש נראים ונשמעים. התקווה הילדית הבסיסית עשויה להיות שטיפול בהתנהגות הילד יחייב חזית הורית מאוחדת, ובכך יקל זמנית את המתח הזוגי.


סיבות בסיסיות להתנהגות


ההתנהגויות שילדים מפגינים בתגובה לבעיות הזוגיות של הוריהם אינן שרירותיות - הן מושרשות עמוק בצורך האינסטינקטיבי של הילד לביטחון, יציבות ותחושת שייכות במשפחה. סיבות בסיסיות אלה הן מרובות פנים, וכוללות אינסטינקטים רגשיים, פסיכולוגיים ולפעמים הישרדותיים, שמניעים את הילדים לנקוט בצעדים דרסטיים כדי לשמור על מראית עין של סביבת בית הרמונית.


  • ראשית, ילדים הם אמפתיים ורגישים מטבעם לאנרגיות הרגשיות בסביבתם. הם יכולים לחוש במתח, כעס, עצב או חרדה, גם כאשר הם לא מובעים ישירות. רגישות מוגברת זו מעוררת רצון להקל על הרגשות השליליים, לא רק למען הנוחות שלהם אלא גם מתוך דאגה אמיתית לרווחת הוריהם. הילד, בתמימותו, מאמין שעל ידי הסטת תשומת הלב כלפי עצמו, הוא יכול לספק הפוגה זמנית מהמחלוקת או אפילו למלא תפקיד בתיקון מערכת היחסים.


  • סיבה נוספת טמונה בפחד המולד מנטישה או מקריסת מבנה המשפחה. ילדים רואים לעתים קרובות את משפחתם כיחידה בלתי שבירה, המעניקה להם ביטחון וזהות. הסיכוי שיחידה זו תתפרק עלול לעורר חרדה משמעותית, ולדחוף את הילד לאמץ התנהגויות שהוא מקווה שיקרבו את הוריו זה לזה, גם אם זה רק כדי לדון או לטפל בבעיותיו של הילד.


  • ילדים מונעים גם על ידי צורך בתשומת לב ובאישור מהוריהם. במצבים שבהם סכסוך הורי צורך כמות משמעותית של רוחב פס רגשי ומנטלי, ילדים עלולים להרגיש מוזנחים או מודרים. אימוץ התנהגויות המסיחות את הדעת הופך לאמצעי להבטיח שהם יישארו במוקד חייהם של הוריהם, ויבטיחו את זמנם, טיפולם והשקעתם הרגשית.


  • לבסוף, ההתנהגויות האלה עשויות להיות ביטוי לרגשות וללחץ הלא מעובדים של הילד. ילדים שאינם מסוגלים לבטא את פחדיהם, בלבול ועצב לגבי מערכת היחסים של הוריהם, מחצינים רגשות אלה באמצעות תסמינים פיזיים או שינויים התנהגותיים. החצנה זו היא קריאה לעזרה, המאותתת על הצורך בתמיכה רגשית ובהרגעה מצד הוריהם למרות הסכסוך המתמשך.


הבנת הסיבות הבסיסיות הללו חיונית כדי שההורים יגיבו באמפתיה להתנהגויות ילדיהם, ויקבלו אותן לא כמעשי התרסה או חיפוש תשומת לב אלא כביטויים של טלטלה רגשית עמוקה יותר וצרכים.


family in conflict

אפשרויות השפעות לטווח ארוך על ילדים


ההשלכות של לקיחת תפקיד של 'ילד הורי' או הפגנת התנהגויות הסחת דעת בתגובה לסכסוך הורי יכולות להשפיע על חייו של הילד, ולהשפיע על בריאותו הרגשית, דינמיקות היחסים ותפיסת העצמי שלו בדרכים עמוקות. השפעות לטווח ארוך אלה מדגישות את החשיבות של התמודדות עם בעיות המשפחה הבסיסיות ולא רק עם הסימפטומים שהילד מציג.


  • אחת ההשפעות המשמעותיות ביותר לטווח ארוך היא התפתחות של חרדה והפרעות הקשורות ללחץ. גדילה בסביבה שבה מחלוקת הורית נפוצה יכולה לגרום לילדים להפנים את הלחץ, ולהתבטא בבגרות כחולשה כללית, דיכאון או קשיים בניהול לחץ. מצב המתח והאי-ודאות המתמיד מלמד אותם להיות כל הזמן על הקצה, מצב שקשה לזוז ממנו גם בנסיבות יציבות יותר.


  • ילדים שמסיחים לעתים קרובות את תשומת הלב מעצמם מבעיות הוריהם עשויים גם להתקשות ביצירת שמירה על מערכות יחסים בריאות. הדפוסים שנלמדו בילדות - כגון מניפולציה של מצבים לתשומת לב או דיכוי הצרכים של עצמם לטובת אחרים - יכולים לעבור למערכות יחסים בוגרות. זה עלול לגרום למגמות תלותיות, שבהן הפרט מחפש או יוצר כל הזמן מצבים שדורשים ממנו להיות המטפל או משכין השלום, לעתים קרובות על חשבון רווחתו שלו.


  • בנוסף, ילדים אלה עשויים להתמודד עם בעיות של דימוי עצמי וזהות. העול המוקדם של לקיחת תפקידים ואחריות של מבוגרים יכול להוביל לתחושת חוסר מסוגלות ואמונה מתמדת שהם לא מספיקים כפי שהם, ונאלצים כל הזמן להוכיח את ערכם באמצעות מעשיהם.


הבנה והקלה על השפעות לטווח ארוך אפשריות אלה דורשות גישה ממוקדת משפחה כדי להתמודד עם הסיבות הבסיסיות להתנהגות הילד, ולהציע נתיב לריפוי ומערכות יחסים בריאות יותר בעתיד.



הצעת פתרון: ייעוץ והדרכה להורים במסגרת טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית



הדרכה להורים במסגרת טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית מאפשרת חקירה ופתרון בעיות עמוקות בתוך הדינמיקה המשפחתית. גישה זו צוללת להיסטוריה המשפחתית כדי לבחון דפוסים, טראומות וסכסוכים לא פתורים שעברו מדור לדור.

בנוגע לילדים המושפעים מבעיות הדינמיקה הזוגית של הוריהם, טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית מסייע לחשוף את הקשרים בין מערכת היחסים של ההורים לבין ההתנהגויות או המחלות של הילד.

נקודת המוצא בגישת הקונסטלציה המשפחתית היא שילדים, מתוך אהבה ונאמנות, ינסו לשאת על כתפיהם את הבעיות הבלתי פתורות של הוריהם בתקווה לרפא את מערכת המשפחה.


תהליך טיפולי בגישה זו יכול לספק תובנות לגבי האופן שבו הסכסוכים ההוריים עשויים להשפיע על הילד ולהציע דרכים להפחית השפעה זו, וכן לסייע בזיהוי ובשינוי התנהגויות הגורמות לילד להרגיש מחויב להסיח את הדעת או לקחת על עצמו אחריות של מבוגרים. כך, בשיפור מערכת היחסים ומיומנויות התקשורת שלהם, הורים יוכלו ליצור סביבת בית יציבה ומטפחת יותר, שהיא קריטית לבריאות הרגשית של ילדם.


הטיפול כולל הקמת "קונסטלציות" - ייצוגים של מערכת המשפחה באמצעות חפצים שמועמדים במקומם של בני המשפחה. טכניקה זו מאפשרת לזוג ההורים לראות את הדינמיקה מזווית חדשה, שחושפת נאמנויות וסיבוכים נסתרים. באמצעות זיהוי קשרים נסתרים אלה, מתחיל תהליך ריפוי שיכול לפתור את הסימפטומים של הילד.


טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית שואף לקדם מערכת משפחתית מאוזנת יותר, שבה כל חבר לוקח על עצמו את עמדתו הראויה מבלי להסתבך בבעיות של אחרים.


מסע הריפוי הזה מאפשר למשפחה להשיג הרמוניה ורווחה גדולות יותר, ולהועיל לילד הסימפטומטי.



SHARE BLOG

 

סיון אבני - יועצת זוגית ומשפחתית. פוגשת זוגות שהקשר שלהם מלא בויכוחים ומריבות, בעיות אמון ותחושות תקיעות ופספוס ועוזרת להם לשפר את איכות הקשר שלהם ואת איכות החיים שלהם באמצעות טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית ומובחנות.

הקליניקה שלי נמצאת בקריית טבעון ופעילה בשעות הבוקר. צרו קשר לתיאום מפגש.





Anchor 1
bottom of page