top of page

ברט הלינגר בדרום אפריקה - סיפור על מקורות הזולו של הקונסטלציה המשפחתית / טניה מייבורג (תרגום: סיון אבני)

הקדמת המתרגמת:

לעבודתה של Tanja Meyburgh  טניה מייבורג African Constellations ; Ancestral Connections נחשפתי לפני מספר שנים במסגרת כנס בינלאומי לקונסטלציה משפחתית. מאז השתתפתי במספר סדנאות מקוונות שלה, כולן הותירו בי חוויות ריפוי עמוקות ומשמעותיות. המאמר המרתק : "ברט הלינגר בדרום אפריקה - סיפור על מקורות הזולו של הקונסטלציה המשפחתית" מופיע בבלוג של טניה. יש בו פנינים תובנות עמוקות לאלה המבקשים כמותי להעמיק בהגותו של ברט הלינגר ובמקורות שיטת הטיפול המהפכנית שלו - קונסטלציה משפחתית, אהובת לבי. לפיכך החלטתי לתרגם את המאמר ולהנגישו בעברית. לחצו כאן לקריאת המקור באתר של טניה:


zulu man


היו היה פעם בדרום-אפריקה ברט הלינגר בנטאל


תמיד הייתי סקרנית לגבי חוסר רצונו של ברט הלינגר לדון בשנותיו בדרום אפריקה או בשורשים האפריקניים המסורתיים של הקונסטלציה המשפחתית. שתיקתו לגבי חוויותיו שם, יחד עם הצהרתו שלעולם לא יחזור, מבלבלת אותי. אילו סיבות יכולות להיות לו להשאיר את הפרק הזה בחייו מאחור? מדוע לשתוק לגבי מדינה שקרא לה בית במשך 16 שנים? אילו תרומות הוא תרם שם ועם אילו תובנות הוא עזב?


המסע שלי עם הקונסטלציה החל בשנת 2002, והוביל אותי להפוך למנחה ולסייע בהקמת תוכנית ההכשרה הראשונה כאן (בדרום אפריקה). החיפוש שלי להבין את זמנו של ברט הלינגר בדרום אפריקה מונע מהרצון לחלוק כבוד ליסודות הפרקטיקה שלי. תמיד הרגשתי קשר עמוק לדרום אפריקה ולעמים הילידים שלה ולמסורות שלה באמצעות קונסטלציה משפחתית. זה מוזר שהייתי צריכה לנסוע לגרמניה כדי לחקור פרקטיקה שמרגישה מושרשת כל כך במסורת האפריקנית.


הדמיון היה ברור לי: הדגש על האבות וסידור האלמנטים, שמזכירים את הפרקטיקה של זריקת עצמות של סנגומה   Sangoma  (מרפא רוחני אפריקני מסורתי). עם זאת, האמנתי שיש עוד מה לגלות - תובנות שביכולתן להאיר את כוחות הריפוי של הקונסטלציה המשפחתית.


חיפושיי למציאת השורשים ההיסטוריים של פרקטיקה זו בדרום אפריקה, הוביל אותי מחקירה חיצונית במידלנדס של קוואזולו-נטאל Kwazulu  Natal, אל עיסוק בפרספקטיבות ובחוויית האוכלוסייה המקומית, ולבסוף, לבחינה אינטרוספקטיבית של משמעות הקונסטלציה המשפחתית בעבורי. הנרטיב נוצר במהלך שבע השנים האחרונות, בהן עבדתי כמנחה ומורה לקונסטלציה.


כל מה ששותף במאמר זה מדויק כמיטב ידיעתי ונובע מחוויותיי האישיות. השתדלתי לחקור ולשתף את תגליותיי בכבוד, תוך התחשבות בפרטיותו של הלינגר ומורשתו. איזון עדין שעליי לשמור עליו, לצד נקודת המבט האישית שלי שממשיכה להתפתח.



Traditional Zulu Straw Huts Rondavels Village In Kwazulunatal
Traditional Zulu Straw Huts Rondavels Village In Kwazulunatal

במשימה: נצרות ומסורת אבות אפריקאית נפגשות בערבה האפריקאית


גילוי המיקום המדויק היה לא פשוט כלל. במשך 16 שנים, הוא השתנה שלוש פעמים. מציאת אחד האתרים היה אינטואיטיבי לגמרי, פשוט הבטתי במפה והחלטתי - אתחיל מכאן!.

מבנה מלבני אדום, גדול וישן, בלט. הוא היה ממוקם באופן מוזר בין נוף כפרי מלא בבקתות בוץ עגולות. האזור הרגיש נטוש ומוזנח, אך הראה סימנים של עבודה קשה בתקופה שבה לכנסייה הנוצרית היו משאבים מוגבלים. רק מעט אנשי צוות נותרו. הרהרתי מה מטרת כל זה; מה היו הישגי משימות המיסיונרים? איך זה היה עבורם להניח רגל באדמות אפריקה הפראיות במטרה להמיר את המקומיים ממעשיהם "הלא דתיים"?


"אני רואה אותך","Sawbona", ברכני לשלום כומר שחור צעיר. הוא מתדרך אותי על אודות ההיסטוריה שלהם: נזירים מטפלים שהגיעו ב-1800, ולאחר מכן פעולות המיסיון שהרחיקו את המקומיים מאמונותיהם הילידיות לטובת הכנסייה הנוצרית. הוא התגאה בכך שמאז שנות ה-80 ועד היום- משימות המיסיון תומכות בכל האמונות המסורתיות שתורמות ל"חיים" ולריפוי. ולצד זה, כל החלטה עדיין דורשת אישור מרומא, "ולרומא לוקח הרבה זמן להחליט" אמר. אני מרגישה שההיסטוריה כאילו קפאה כאן בזמן. סימנים קלים להתקדמות ניכרים באופן שבו בחר הכומר לקשט את חדר העבודה שלו; תערובת סמלים קתוליים ואפריקניים, חניתות, מגנים, ספרי תנ"ך, בדים אפריקניים מסורתיים, צלבים, אריות ותמונות של הבתולה מריה הלבנה הטהורה.


ברט הלינגר הגיע לדרום אפריקה בתקופה השמרנית של שנות ה-50. פגשתי בשני כמרים אירופאים אפורי שיער שהכירו אותו. דבריהם היו מועטים. "הוא היה אדם מאוד מוכשר", סיפר אחד מהם, "אדם מאוד חכם", הוסיף הכומר השני. ולמרות זאת הרגשתי שיש עוד הרבה מתחת לפני השטח שלא נאמר. הם סיפרו שהלינגר היה "במרכז תשומת הלב" בתקופתו, והכמרים האפריקאים מאוד כיבדו אותו. הוא דיבר את שפת הזולו באופן שוטף ותרגם טקסטים ליטורגיים, "הוא הביא את האמונה לאנשים בתמונות ובשפה שלהם" אמרו. הוא שימש בתפקיד מרכזי בבניית הכנסייה בקהילה הכפרית שלו ונחשב ל"עורב לבן" – אדם יוצא דופן ומיוחד.


אולם, לא כל מה שסופר עליו היה חיובי. הוא "לא היה סובלני לרעיונות מיושנים, וזה גרם לקשיים מסוימים בתוך ההיררכיה בכנסיה". הוא נטה לומר באופן ישיר את "האמת הקשה", אמרה נזירה אחת, "ומי מוכן לשמוע את האמת על עצמו?", זה גרם מתח. שמעתי מפיהם עוד כמה מילים קשות וכן ניתוח נוקב של חיי משפחת מוצאו.


kwazulunatal
kwazulunatal

ביקרתי בסמינר בו הלינגר לימד. על אף שהיה מאוכלס, המקום הרגיש נטוש. עוד מבנה גדול מלבנים אדומות על גבעה מבודדת באמצע שום-מקום. שביל קטן מחזיתו המרשימה הוביל לגן קסום ופרוע. בין שיחי קוצים אפריקאים ואלוורה לוהטת ניצב פסל של מריה הקדושה. מריה בלב הג'ונגל. סימני חיים ניכרו למרות שלא נמצא איש בסביבה. הרגשתי מוטרדת ועזבתי את המקום.


בתיכון שאותו הלינגר ניהל תקופה מסוימת מצאתי פעילות – אנשים שקדו בשגרת יומם. סטיב ביקו Steve  Biko התחנך כאן בשנות ה-60, לצד דמויות מפתח אחרות בתנועת התודעה השחורה. האם הם הכירו את הלינגר? נרגשת ומלאת סקרנות תהיתי על תפקידו, מתי הפך למנהל? מי היו תלמידיו?


פגשתי במכר ותיק שלו שסבר שהשאלות האלה חסרות חשיבות אבל הסכים לשתף אותי בחיבתו העמוקה להלינגר, הן ככומר והן כאדם. הוא סיפר על אופיו ועל מעלותיו וחסרונותיו. חשתי ברגשות המורכבים שהוא מעורר – מצד אחד חיבה עמוקה ומאידך בוז גדול, דבש ועוקץ. לאחר שסיים את עבודת יומו, התיישבנו יחדיו על המרפסת, מתמסרים לשמש אחר-הצהריים ושקועים במחשבות, עד שהגיע זמננו להיפרד.


בסיום המסע נותרתי מאוכזבת במידת מה, מכך שלא גיליתי עוד על השפעות ומקורות הזולו ישירות מ"המקור". עם זאת, התפתחה בי הבנה בהירה יותר של הלינגר האדם, והמחלוקות שנראה שרדפו אותו באשר הלך. החלטתי לחפש מידע נוסף ממקורות אחרים, ותכננתי לקבל עוד תובנות באמצעות שיחות עם מנחי קונסטלציה אפריקנים.




מפי הסוס: מנחי קונסטלציה אפריקנים משתפים במחשבות על קונסטלציה משפחתית ועל התרבות האפריקאית



התייעצתי עם אנשי זולו מנחי קונסטלציה משפחתית. משיחותינו התבהרו לי שני קשרים משמעותיים בין הקונסטלציה המשפחתית והאמונות האפריקאיות המסורתיות שלהם. ראשית, הבנה עמוקה של חשיבות של שושלת אבותינו לרווחתנו הכללית:


"תרבות הזולו מעריכה מאוד את הקשר עם הורי השושלת, הידועים כ'אמדלוזי' (Amadlozi) , כדי לבקש את הדרכתם, פיוסם או עזרתם. הורים קדמונים אלה, שעזבו את עולמנו, פועלים כמורי הדרך הרוחניים שלנו. התייחסות לבעיות לא פתורות באמצעות קונסטלציה דומה לביצוע טקס, שבו אדם מתקשר עם שושלתו כדי לקבל סליחה או לתקן סכסוכים שהתמידו מעבר לקיומם הארצי".
"במסורת האפריקאית, דימויים קדושים מציגים בעיקר רוחות של השושלת. בעוד שאלוהים מוכר כבורא וככוח האולטימטיבי של החיים, הוא נתפס כרחוק מדי מכדי להקשיב לתפילותיהם של בני תמותה. רוחות הורי השושלת המנוחים הם שמתווכים בין האנושות לאלוהים ומאפשרים תקשורת".
"הערצת השושלת נובעת מהרצון לכבד ולזכור דורות קודמים, בין אם ידועים או לא ידועים. זיהוי וצירוף של אלה שהוחרגו נתפס כתרופה לבעיות שונות, כגון מחלות גופניות, חוסר מנוחה רוחני או הצורך להגן מפני צרות או קללות שנחשבות למוטלות על ידי רוחות מזיקות.
רוחות טובות זוכות להכרה וכבוד באמצעות טקסים חגיגות או טקסי טיהור. למשל, אדם יתייעץ עם המרפא המקומי sangoma שיזהה את שורש הבעיה, לעתים קרובות בהטלת עצמות כדי לחשוף את הדינמיקה המשפחתית הרחבה יותר".

south africa
השלכת עצמות על ידי הסנגומה

הקשר השני שהתברר לי בשיחותינו הוא השימוש במאגיה על ידי המרפאים המקומיים, שמפרשים את מסרי השושלת באמצעות "השלכת העצמות". העצמות הן חפצים המייצגים בני משפחה והיבטים שונים בחייו של אדם, כגון עושר, אהבה, כוח ובריאות. המרפא מפרש את סידור העצמות כדי לאבחן את הבעיה ולרשום תרופה.


"מיקום העצמות יכול להצביע על השפעות רוחניות שונות סביב האדם הסובל, כולל רוחות קדמונים לא מרוצות או כוחות זדוניים. הפרקטיקה הזו מאפשרת למרפא להבין את מקור המחלה ולקבוע את הטיפול המתאים, שעשוי לכלול קורבנות בעלי חיים, טקסים, עיסויים, תרופות צמחיות וטיפולים אחרים. המרפאים האפריקנים נחשבים למורים רוחניים ומיומנים באבחון בעיות בריאות פיזיות ונפשיות".

בתום השיחות המאלפות האלה, אני ממשיכה לחוש עדיין במשהו חמקמק, איזשהו ידע נסתר שנותר בהיחבא. האם זה יכול להיות סוד כמוס או חוכמה קדושה, שהם חוששים לשתפני באופן גלוי?

אחד הבוגרים שיתף את חששותיו:


"אני חווה פחד (עם קונסטלציה משפחתית) שאני עוסק במשהו מאוד קדוש על ידי דיון באבותיי, כאילו אני חושף סוד. אבות הם מדיום רוחני שיש לכבד, לא להתערב בו. פחד זה יכול לנבוע מרקע התרבותי שלי, המלא באמונות טפלות, או מהשפעת הנצרות, הרואה בכבוד לאבות משהו שיש לנטוש..."

הוא מציע גם שייתכן שמקורות פרקטיקות הקונסטלציה לא יזוהו במלואם:

"אני מאמין שקיימת התעלמות מהתרומה האינטלקטואלית של הרוחניות האפריקאית להתפתחות הקונסטלציה המשפחתית. אין הכרה בהשפעתה המשמעותית".

נותרתי להרהר אם הקשר בין קונסטלציה משפחתית למסורות רוחניות אפריקאיות מופחת בכוונה, מתוך כבוד למקורות הקדושים של פרקטיקות אלו. מה למד הלינגר ממנהיגים רוחניים מקומיים כשהיה אמור להמירם לאמונותיו? באיזה ידע סודי הוא הוכנס? האם התבקש לכבד את הסודיות של מסורות אפריקאיות?



חוויה אישית בעקבות קריאת אבותיי הדרום-אפריקאים ושורשיהם הגרמנים


טרם נפגשתי בקונסטלציה משפחתית, בשנת 2002, נאמר לי שהייעוד שלי הוא להיות "סנגומה". מסע ההתבגרות שלי היה רווי בעייפות כרונית, כבדות מתמדת בזרועותיי ומחלות שונות שלא נמצאה להן סיבה. במהלך שיחה מזדמנת, הועלה הרעיון שהבעיות האלה עשויות להיות מעשה ידיהם של אבותיי, שמהם כביכול התעלמתי. יעצו לי לבקש הדרכה מסנגומה כדי להבין מה אולי אבותיי מנסים לומר לי.

עצה זאת עוררה בי דילמה משמעותית: האם להמשיך בלימודי הפסיכולוגיה, או להיענות לקריאה לאמץ את תפקיד הסנגומה, מסורת שאינה קשורה במידה רבה למורשת שלי?

כשפגשתי בשיטת הקונסטלציה המשפחתית, הכל התחבר. הקונסטלציה אפשרה לי לעסוק בעבודת ריפוי שושלתית לצד שמירה על נאמנות למורשת אבותיי הדרום-אפריקאים והגרמנים.


גילוי זה הוביל לשבע שנות הכשרה קפדנית בקונסטלציה משפחתית, לצד השלמת תעודות הפסיכולוגיה שלי, וחקירה מעמיקה של טכניקת הטלת עצמות אפריקאית, וטקסים נוספים בהדרכתו של המנטור שלי - אדם לבן שהוא מרפא מסורתי אפריקאי. משילוב החוויות הללו, תפיסתי את שורשי עבודת הקונסטלציה המשפחתית בתרבות האפריקאית העמיקה והתרחבה משמעותית. באמצעות תרגול עצמי, מצאתי דרך "להקשיב לאבותיי" ומצאתי את בריאותי מתחדשת.


לעתים קרובות אני מהרהרת על מידת האיזון בין ההיבטים הרוחניים והמדעיים של כוחות הריפוי הגלומים בשיטת הקונסטלציה המשפחתית. ברורה לי עוצמתן כשהן מבוצעות בידי מנחה מיומן. בעוד מחקר אמפירי יכול להוכיח את יעילותן, המנגנונים המדויקים - בין אם הם מערביים או אפריקניים - נותרים חמקמקים. זה עשוי לייצג את החוכמה הקדושה המוגנת בתוך חניכות מסורתיות ובתי ספר מסתוריים, ידע אזוטרי שאנחנו יכולים לחוש אך איננו יכולים לבטא. או שזו עשויה להיות גישה לחלק נשמתי, שעל אף שאיננו מוגדר, הוא מוחשי במהלך עבודת הקונסטלציה.


בחיפושי אחר פשטות, זיקקתי את מהות הקונסטלציה למצב של ריפוי והוויה:


אינני לבד.
אני שייכת למשהו גדול יותר.
אני מחוברת למקור שלי באמצעות השושלת שלי.
יש לי משאבים, גלויים ונסתרים, שעומדים לרשותי - תמיד.

לאנשים רבים מחברות מערביות ואינדיבידואליסטיות, המפגש עם קונסטלציה בפעם הראשונה מרגיש כמו גילוי של משהו חדש לגמרי. זה הרבה יותר ממה שהקונסטלציה מגלה; התחלת מסע ריפוי ותחושת שלמות. בכל פעם שאני מוצאת את עצמי במקום השקט הזה, יש בי תחושה של עמידה איתנה, חיבוק ושלווה מוחלטת.



 

Meyburgh, Tanja. “Bert H ellinger in South Africa”. Tanjameyburgh.co.za , 28 Apr. 2020,  www.tanjameyburgh.co.za/post/bert-hellinger-in-south-africa.  


share blog

 

סיון אבני יועצת זוגית ומשפחתית. טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית בקריית טבעון.





132 צפיות0 תגובות
Anchor 1
bottom of page