top of page

קונסטלציה משפחתית והו'אופונופונו - טיפול זוגי הוליסטי

בליבם של אתגרי זוגיות רבים שוכנים פצעים רגשיים בלתי פתורים ודינמיקות משפחתיות סמויות ולא מודעות. שילוב טכניקות של הו'אופונופונו וקונסטלציה משפחתית במסגרת תהליך טיפול זוגי מציעה גישה ייחודית ויעילה כדי לנווט בין בעיות סבוכות אלה. במאמר זה נצא למסע לגילוי הפוטנציאל הטרנספורמטיבי של שילוב שתי המתודולוגיות הללו במסגרת של טיפול זוגי.


romantic couple

הו'אופונופונו וקונסטלציה משפחתית


הו'אופונופונו Ho'oponopono הוא נוהג מסורתי הוואי הממוקד סביב סליחה, פיוס ואהבה. הוא מלמד פרטים לקחת אחריות על רגשותיהם הפנימיים וחוויותיהם, ומדגיש את כוחה של סליחה לשחרור נטלים ולריפוי פצעים. על ידי אימוץ נוהג זה, זוגות יכולים לטהר רגשות שליליים, ולעודד מרחב להבנה וצמיחה.


קונסטלציה משפחתית היא שיטה טיפולית שפותחה על ידי הפסיכותרפיסט הגרמני ברט הלינגר בשנות ה-80. גישה זו חוקרת את הקשרים והדפוסים המשפחתיים הנסתרים המשפיעים על המחשבות, ההתנהגויות והיחסים של פרט. באמצעות השיטה זוגות יכולים לזהות ולהתמודד עם שורשי הקונפליקטים שלהם, שנובעים לעתים קרובות מבעיות בלתי פתורות בתוך מערכות המשפחה שלהם.


שילוב בין הו'אופונופונו וקונסטלציה משפחתית, הוא מודל טיפול הוליסטי שפיתחתי בעבודתי עם זוגות. המודל הזה מאפשר לזוגות לעבוד על שחרור עוולות אישיות באמצעות הו'אופונופונו, ובמקביל להתמודד עם הדינמיקות המשפחתיות הרחבות יותר באמצעות הקונסטלציה המשפחתית. התוצאה היא תהליך ריפוי מקיף המכוון לא רק לסימפטומים אלא גם לסיבות הבסיסיות לחוסר ההרמוניה בזוגיות.



כוח השילוב


שילוב הו'אופונופונו וקונסטלציה משפחתית בטיפול זוגי מייצגת גישה פורצת דרך לריפוי וחיזוק מערכות יחסים. הרעיון המרכזי הוא לרתום כוח הסליחה האישית והפיוס לצד חקר דינמיקות משפחתיות מושרשות עמוק, ובכך ליצור מסלול מקיף לרווחה רגשית וזוגית.


שילוב הו'אופונופונו בתהליך בקליניקה מתחיל בעידוד כל אחד מבני הזוג לקחת אחריות על הרגשות והחוויות שלהם. התרגול כולל ארבעה משפטים מרכזיים:

"אני מצטער/ת",
"אנא סלח/י לי",
"תודה לך",
"אני אוהב/ת אותך".

משפטים אלו לא רק מדוברים אלא גם מורגשים עמוקות, במטרה לשחרר זיכרונות ורגשות שליליים המוחזקים בתת-המודע. התרגול הזה עוזר לבני הזוג להרפות מאשמה ובוז, ולפתוח את לבבותיהם לסליחה והבנה.


לצד זה, מבוצעים בפגישות תרגילי קונסטלציה משפחתית שעניינם חישוף וטיפול בהשפעות המערכתיות על מערכת היחסים של בני הזוג. אני מנחה את הזוג בתהליך שבו הם מייצגים את בני משפחתם בתצורות שונות, וחושפים דינמיקות נאמנויות נסתרות המשתרעות על פני דורות. ההדמיה הזו וההכרה בדפוסים המשפחתיים מאפשרים לזוג להבין את המקורות לקונפליקטים וההתנהגויות שלהם, ומספקים פרספקטיבה ודרכים חדשות לשינוי.


תוצאות נהדרות


אני מוצאת שמיזוג של ההו'אופונופונו עם קונסטלציה משפחתית בתהליכי הטיפול מביא לתוצאות נהדרות עבור זוגות.


על ידי שחרור של טענות אישיות והבנת ההשפעות המערכתיות הרחבות יותר, הזוג יכול להגיע לתחושות אמפתיה וקשר עמוקות יותר. התהליך מסייע לא רק בפתרון סכסוכים נוכחיים אלא גם במניעת סכסוכים עתידיים על ידי התייחסות לשורשי הבעיה. זוגות שהיו אצלי בתהליכים דיווחו על שיפור בתקשורת, עלייה באינטימיות וקשר חזק יותר כשהם התקרבו במערכת היחסים שלהם עם תובנות חדשות ועמוקות.


יתר על כן, גישה משלבת זו תורמת לריפוי אישי, כיוון שכל אחד מבני הזוג מגלים לעתים קרובות בעיות אישיות הקשורות לדינמיקה המשפחתית שהם לא היו מודעים אליהן בעבר. התהליך מעודד מסע של גילוי עצמי וצמיחה אישית, ומבסס עוד יותר את יסודות מערכת היחסים הזוגית שלהם.



loving couple

עדות מהקליניקה: שגית וגידי


המסע של שגית וגידי בטיפול זוגי משמש דוגמה להשפעה העמוקה של שילוב הו'אופונופונו וקונסטלציה משפחתית (הפרטים לצורך שמירה על פרטיותם) . כשנפגשנו לראשונה, שרית וגידי היו במקום של עימותים תכופים ורגשות עמוקים של כעס. תקלות בתקשורת ופצעים רגשיים איימו על עמוד השדרה של הזוגיות שלהם.


שגית וגידי למדו להפנים את ארבעת המשפטים המרכזיים במדיטציית הו'אופונופונו, ויישמו אותם לא רק אחד כלפי השני אלא גם על עצמם. התרגול הזה טיפח סביבה של סליחה והבנה, ואיפשר להם לשחרר רגשות שליליים שהיו אצורים זמן רב. הם החלו לראות זה את זו באור חדש, אור שהדגיש חמלה על פני האשמה.


בתהליך שגית וגידי צללו לתוך הקוסנטלציה המשפחתית שלהם, או-אז צפו דינמיקות סמויות ולא-מדוברות מתוך המשפחות שלהם.


גידי גילה שהפחד שלו מפני נטישה נובע מדפוס בין-דורי של חוסר זמינות רגשית, ואילו שגית הכירה בכך שהנטייה שלה להימנע מעימותים היא תגובה למערכת היחסים של הוריה. הגילויים האלה היו נקודות מפנה עבורם, שכן הן חשפו את מקורות השורש של בעיותהם במקום להתמקד רק מריבות והסכסוכים שלהם בהווה ברמה השטחית.


הגישה המשולבת של הו'אופונופונו וקונסטלציה משפחתית בטיפול הזוגי של שגית וגידי אפשרה שינוי משמעותי מהיר בקשר שלהם. כעבור זמן קצר בתהליך, הם דיווחו כי הם חשים קשר והבנה עמוקים יותר, ושיש להם כלים לנווט באתגרים עתידיים ביעילות רבה יותר. גם התקשורת ביניהם השתפרה באופן ניכר, וסללה את הדרך לתחושה חדשה של אינטימיות ואמון.


ריפוי הלבבות


שילוב גישות הקונסטלציה המשפחתית וההו'אופונופונו מספק לזוגות מסלול מהיר לריפוי עמוק ורחב ולתחושה של ריפוי הלבבות.



share blog

 

סיון אבני - יועצת זוגית ומשפחתית, טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית בקריית טבעון.


Anchor 1
bottom of page