top of page

איך מרפאים טראומה בין-דורית בדינמיקות זוגיות של נכדים לניצולי שואה?


shoa

צללי העבר ממשיכים להשתרע אל תוך ההווה, מעצבים באופן סמוי את חייהם של אלו הנושאים את מורשת הטראומה ההיסטורית. בין הדוגמאות הנוקבות ביותר לתופעה זו נמצאים נכדיהם של ניצולי השואה, דור שלישי אשר מרוחק לכאורה מזוועות השואה, אך מחובר אליה באופן אינטימי באמצעות החוטים הבלתי נראים של טראומה בירושה. מאמר זה צולל אל תוך הדרכים המורכבות בהן הדים של השואה מהדהדים דרך הדינמיקות המשפחתיות והזוגיות של צאצאים אלו. הוא שואב תובנות מגישת טיפול קונסטלציה משפחתית וגישות טיפוליות אחרות כדי לחקור את הביטוי של טראומה בין-דורית בתוך מערכות יחסים אינטימיות אלו.  בזרקור על דפוסים מושרשים אלה אבקש להאיר נתיב להבנה, ריפוי וטרנספורמציה עבור אלו הנושאים מורשת עמוקה זו. 



הבנת טראומה בין-דורית


טראומה בין-דורית מתייחסת לתופעה שבה ההשפעות הפסיכולוגיות של טראומה שחווה דור אחד מועברות לדורות הבאים. העברה זו מתרחשת לא דרך גנטיקה, אלא דרך דפוסי התנהגות, תקשורת וביטוי רגשי בתוך משפחה. טראומות מורשות אלו יכולות להתבטא בצורות שונות, כולל חרדה, דיכאון וקשיים ביצירת קשרים בריאים ובתחזוקתם.


הרעיון של טראומה בין-דורית רלוונטי במיוחד כאשר בוחנים צאצאי שורדי שואה. השואה הותירה צלקות עמוקות על אלה ששרדו. השורדים נשאו לעתים קרובות את הצלקות הללו לחייהם המשפחתיים, והעבירו שלא במתכוון את כאבם ופחדיהם לילדיהם ולנכדיהם. הטראומה מקודדת בנרטיב המשפחתי, ומשפיעה על האופן שבו בני המשפחה מתקשרים זה עם זה ועם העולם.


הבנת טראומה בין-דורית כרוכה בהכרה בכך שהפצעים הרגשיים והפסיכולוגיים של העבר אינם נעלמים עם הזמן. במקום זאת, הם יכולים להימשך ולהשפיע בעדינות על הדינמיקה המשפחתית במשך דורות. ההבנה הזו היא קריטית לריפוי, שכן היא מעבירה את נקודת המבט מהתייחסות לבעיות אלו כבעיות אישיות מבודדות להבנתן כחלק מהקשר היסטורי רחב יותר.


ככל שאנו מעמיקים בהשפעות של טראומה בין-דורית, אנו מתחילים לראות את החשיבות של הכרה וטיפול בכאבים המורשים הללו. בכך, אנו יכולים לסלול את הדרך לקשרים משמעותיים יותר ולדינמיקה בריאה יותר במשפחות שנפגעו מטראומות היסטוריות כמו השואה.



מורשת השואה: השפעה על הדור השלישי


השואה, אירוע קטסטרופלי שגבה את חייהם של שישה מיליון יהודים ומיליוני אחרים, הותירה חותם בל יימחה על ההיסטוריה. השפעתה, לעומת זאת, משתרעת הרבה מעבר לאלו שחוו ישירות את זוועותיה. הדור השלישי של ניצולי השואה - נכדים שמעולם לא פגשו את המדכאים, וגם לא צעדו במחנות הריכוז - נושאים עמם מורשת של טראומה שהיא גם מורכבת וגם עמוקה.


הדים רגשיים ופסיכולוגיים


עבור רבים בדור השלישי, השואה היא צל המרחף מעל תולדות המשפחה, נרטיב מלא בפערים, שתיקות וכאב לא מדובר. דור זה גדל עם סיפורי הישרדות ואובדן שהם גם מעוררי השראה וגם מכבידים. הם יורשים לא רק את החוסן והעוצמה של סביהם, אלא גם את הפחדים, החרדות והטראומות העמוקים שהשואה הטמיעה בנפש משפחתם.


טראומה בין-דורית זו מתבטאת לרוב בתחושת פגיעות מוגברת ופחד מתמיד מאובדן. נכדים רבים של ניצולים מוצאים את עצמם מתמודדים עם חרדה, דיכאון ותחושת אבל מתמשכת על בני המשפחה שמעולם לא הכירו. ירושה רגשית זו יכולה להוביל גם לתחושת חובה חזקה לזכור ולכבד את העבר, לפעמים על חשבון רווחתם שלהם.


דינמיקות משפחתיות


השפעת השואה על הדינמיקות המשפחתיות בתוך הדור השלישי יכולה להיות עדינה אך עמוקה. דפוסי תקשורת בתוך משפחות אלו משקפים לרוב את טראומת העבר. ייתכן שיש כלל לא מדובר נגד דיון בשואה, שתיקה שנולדה מתוך כבוד לכאבם של הניצולים, אך גם מתוך פחד מהתעוררות טראומות רדומות. שתיקה זו, אמנם מגוננת, אך יכולה גם ליצור ריחוק רגשי בין בני המשפחה, שכן רגשות ופחדים נותרים ללא מענה.


סגנונות ההורות במשפחות אלו עשויים להיות מושפעים גם הם מטראומת העבר. חלק מהניצולים, בניסיון להגן על צאצאיהם מהכאב שחוו, עשויים להפוך למוגנים יתר על המידה או לחרדים באופן מופרז. דבר זה, בתורו, יכול להשפיע על יכולתה של הדור השלישי לנווט בעולם בביטחון ובעצמאות.


אתגרים בזוגיות


אדוות טראומת השואה משתרעות גם על מערכות היחסים הרומנטיות והנישואים של הדור השלישי. הפחדים והחרדות המועברים בירושה יכולים להקשות על אמון ופגיעות בתוך מערכות יחסים. בני זוג של ניצולי דור שלישי עשויים למצוא את זה קשה להבין או להתחבר למורשת הרגשית העמוקה שבני זוגם נושאים. זה יכול להוביל לתחושות של בידוד וחוסר הבנה משני הצדדים.


יתר על כן, הדור השלישי נושא עמו לעתים קרובות תחושה חזקה של זהות הקשורה לחוויותיהם של סביהם. זה יכול ליצור יחסי גומלין מורכבים בין היסטוריות אישיות וקולקטיביות, המשפיעות על בחירותיהם בבני זוג ועל ציפיותיהם ממערכות יחסים. הרצון לכבד את העבר תוך כדי יצירת נתיב משלהם יכול להיות מקור לסכסוך פנימי ולמתח על מערכות יחסים.


ניווט במורשת


למרות האתגרים, רבים בדור השלישי מבקשים באופן פעיל להבין ולנווט במורשת השואה. באמצעות שיחות עם בני משפחה, מעורבות עם חומרים היסטוריים ועבודה טיפולית, הם שואפים להבין את הטראומה המועברת בירושה. תהליך זה של חקירה והבנה אינו עוסק רק בהשלמה עם העבר אלא גם בעיצוב עתיד שבו מורשת השואה מיידעת אך אינה מגדירה את חייהם ומערכות היחסים שלהם.


דינמיקות זוגיות ומשפחתיות של נכדים


נכדיהם של ניצולי שואה מנווטים בנוף ייחודי בתוך הדינמיקות הזוגיות והמשפחתיות שלהם, מושפעים עמוקות מהיסטוריה שהם לא חוו אך ממשיכים להרגיש. פרק זה בוחן כיצד מורשת השואה מעצבת את מערכות היחסים וחיי המשפחה שלהם, תוך התמקדות בתקשורת, ביטוי רגשי ויצירה ותחזוקה של מערכות יחסים.


תקשורת וביטוי רגשי


במשפחות רבות של ניצולי שואה, תקשורת על העבר הטראומטי לרוב אפופה בשתיקה או מדוברת בטונים שקטים. דפוס תקשורת זה - או היעדרו - יכול לחלחל לדור השלישי, ולהשפיע על האופן שבו הם מבטאים רגשות ומתקשרים במערכות היחסים שלהם. עשויה להיות נטייה להסתיר רגשות, התנהגות נלמדת מהתבוננות בהוריהם וסביהם, שאולי שמרו על רגשותיהם שלהם תחת מעטה כצעד הגנתי. זה יכול להוביל לאתגרים במערכות יחסים זוגיות, שבהן תקשורת פתוחה וכנה היא קריטית. טיפול זוגי, במיוחד תוך התמקדות בשיפור מיומנויות תקשורת, יכול להיות כלי בעל ערך לשבירת מעגל זה.


יצירה ותחזוקה של מערכות יחסים


יצירה ותחזוקה של מערכות יחסים עבור נכדיהם של ניצולי שואה יכולות להיות מושפעות מאינטראקציה מורכבת של פחד, נאמנות ונטל הזיכרון. הפחד מאובדן, כה מושרש בהיסטוריה המשפחתית שלהם, יכול להתבטא בחרדה מיצירת קשרים עמוקים או בהתנהגות דביקה יתר על המידה בתוך מערכות יחסים. נאמנות לעבר משפחתם עשויה להניע אותם לחפש בני זוג שיכולים להבין או לחלוק מורשת זו, ולעיתים מגבילה את המעגלים החברתיים והרומנטיים שלהם. בנוסף, האחריות להמשיך את מורשת המשפחה והזיכרון יכולה להוסיף לחץ ייחודי למערכות יחסים אלו, מה שעלול להוביל לעימותים או אי הבנות עם בני זוג שאולי לא חולקים את אותה תחושת חובה.


קונסטלציה משפחתית מציעה גישה ייחודית להבנה וריפוי של דפוסים משפחתיים המשפיעים על דינמיקות יחסים. השתתפות במפגש קונסטלטיבי כזוג, יכולה לספק מרחב לחקור דינמיקות אלו ולפתח דפוסי קשר בריאים יותר, ומכאן פתחתי את השיטה בה אני עוסקת בקליניקה - טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית. 



גישות טיפוליות בולטות לריפוי


המסע לקראת ריפוי והבנת השכבות המורכבות של טראומה בין-דורית דורש גישה טיפולית חומלת ורב-גונית. נכדים של ניצולי שואה, המתמודדים עם המורשת הבלתי נראית של הטראומות העמוקות של אבותיהם, יכולים להפיק תועלת ממגוון שיטות טיפוליות שנועדו להתמודד עם האתגרים הייחודיים העומדים בפניהם. גישות אלו לא רק מקלות על ריפוי אישי אלא גם תורמות לדינמיקה משפחתית וזוגית בריאה יותר.


טיפול בקונסטלציה משפחתית


טיפול בקונסטלציה משפחתית מהדהד במיוחד עבור אלו המתמודדים עם טראומה בין-דורית. גישה זו מאפשרת לאנשים לחקור את הדינמיקה והדפוסים הנסתרים בתוך שושלת משפחתם שממשיכים להשפיע על חייהם. על ידי הקמת 'קונסטלציה' המייצגת בני משפחה ודמויות משמעותיות אחרות, המשתתפים יכולים לעבד באופן חזותי ורגשי את מערכות היחסים והטראומות המשתרעות על פני דורות. שיטה זו מספקת תובנות עמוקות כיצד טראומת השואה עיצבה מבני משפחה, התנהגויות ונפש פרטנית, ומציעה נתיבים להכרה, עימות והתחלת ריפוי פצעים עמוקים אלו.


טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT)


טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) הוא גישה יעילה נוספת, במיוחד בטיפול בתסמיני חרדה, דיכאון והפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) שיכולים להיות נפוצים בקרב צאצאי ניצולי טראומה. CBT עוזר לאנשים לזהות ולאתגר דפוסי חשיבה והתנהגות מעוותים שנלמדו מדינמיקה משפחתית שהושפעה מטראומה. באמצעות תהליך זה, מטופלים יכולים לפתח מנגנוני התמודדות ותגובות רגשיות בריאים יותר, מה שמשפר משמעותית את איכות חייהם ושביעות רצונם ממערכות יחסים.


טיפול נרטיבי


טיפול נרטיבי מציע דרך עוצמתית לנכדי ניצולי שואה לבטא ולמסגר מחדש את סיפור משפחתם. גישה זו מעודדת אנשים להפריד את עצמם מבעיותיהם, לראות אותן כישויות חיצוניות. בכך, הם יכולים לכתוב מחדש את הנרטיבים שלהם, תוך הדגשת חוסן, כוח ויכולת לשינוי, במקום להיות מוגדרים על ידי הטראומה של אבותיהם. כתיבה מחדש זו של סיפורים אישיים ומשפחתיים יכולה להיות משחררת להפליא, ומאפשרת לאנשים ליצור תחושת זהות שמכבדת את עברם תוך אימוץ אוטונומיה על עתידם.




סיכום


הניווט במרחב המורכב של טראומה בין-דורית, במיוחד עבור נכדים של ניצולי שואה, הוא מסע רצוף אתגרים לצד הזדמנויות לריפוי עמוק וצמיחה. באמצעות הבנת הניואנסים של טראומה שעוברת בירושה, זיהוי השפעתה על דינמיקות משפחתיות וזוגיות, ושימוש בגישות טיפוליות המותאמות להתמודדות עם אתגרים ייחודיים אלה, נפרש בפנינו נתיב לטרנספורמציה. טיפול בקונסטלציה משפחתית, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי וטיפול נרטיבי בולטים ככלים רבי עוצמה במסע זה. הם לא רק מקלים על ריפוי פצעים שעברו בירושה, אלא גם מעצימים אנשים ליצור מערכות יחסים חזקות יותר ותחושת עצמי בריאה יותר. כשאנו מכבדים את העבר ומכירים בצלליו, אנו יכולים לפסוע אל האור, ולחבק עתיד שבו מורשת הטראומה משפיעה אך אינה מגדירה את חיינו.



sivan avni blog

 

סיון אבני - טיפול זוגי מבוסס מובחנות וקונסטלציה משפחתית.


Anchor 1
bottom of page