איך עושים קונסטלציית טבע?

מגישה לך מתנה ממה שספגתי בסדנאות של פרנצ'סקה מייסון בורינג Francesca Mason Boring בכנס הבינלאומי לקונסטלציה מערכתית בליסבון.

*כותבת בלשון נקבה - ופונה לכל המינים.



קונסטלציית טבע מתחילה במדיטציה:


מייסון פותחת הן את ההרצאה והן את הסדנא שלה במדיטציית חיבור לטבע. חיברתי ביניהן והרי התוצאה לפנייך:


הרגישי נוח בגופך. הרשי לעצמך את הזמן כדי להרגיש את רגלייך. היי מודעת לנשימה. לשאיפה ולנשיפה. שימי לב שאפילו הנשימה נעשית בהסכמה. דמייני שאת נמצאת בחוץ.

הבה נתחבר לאדמה, לשורשים, לשושלת המשפחתית שלנו. לכולם נאמר - "אני זוכרת אתכן, אני מוקירה אתכן, אני זוכרת ומוקירה אתכן". האדמה זוכרת אותנו. זוכרת את הדם שלנו, זוכרת את כל המקומות שבהם חיו בנות ובני השושלת שלנו.

קחי שאיפה עמוקה ובנשיפה הודי לאדמה עליה חיה השושלת שלך מצד אמך.


קחי עוד שאיפה עמוקה והודי בנשיפה לאדמה עליה חיה השושלת שלךכם מצד אביך.


האדמה זוכרת את הדמים שלהם גם אם את אינך מכירה את הסיפורים השושלתיים שלהם. עדיין - את נושאת בך את הדם שלהם, והאדמה, היא יודעת וזוכרת.


עתה, בשאיפה עמוקה ונשיפה שלישית, הודי לאדמה עליה חיו והתהלכו האנשים שדאגו לך בחייך.


קחי דקה והרגישי את האדמה שתחת רגלייך.

האדמה של הורייך, האדמה של אלה שדאגו לך. התחברי אל האדמה והיי הייצוג שלה. הרגישי מתוך הייצוג של האדמה - איך היא מרגישה כשמישהי רואה אותה, מוקירה אותה, מכבדת אותה. איך זה מרגיש להיות הייצוג של האדמה?, הרשי לגופך לקחת נשימה עמוקה ונעימה, נשימה של אמא אדמה.



 


קונסטלציית הטבע שמלמדת פרנצ'סקה מייסון מתבססת על מורשתה כבת לשבט Western Shoshone מצד אמה. היא משלבת מסורות של חכמת ריפוי וטקסים שמאנים משבט השושון המערבי. מה אומר ומה אגיד? - זה משהו אחר לגמרי מכל מה שהכרתי עד כה בעולם המופלא של הקונסטלציה המערכתית. הקיצר - ממליצה בחום להשתתף בסדנא שלה. בינתיים קבלי אפריטיף...


מייסון מסבירה כי בקונסטלציית טבע נתייחס להרים, שמים, חיות שונות - כייצוגים להורים ולאחים במערכת. אל חלומות נתייחס כנושאי ידע עמוק. בהשראת תרבויות ילידיות, המנחה בקונסטלציית טבע תשאל את הייצוג - מה חלמת?, מה הרגשת בחלום?, מה ידעת בחלום?



שדה הידיעה


ד"ר אלברכט מהאר Albrecht Mahr השתמש לראשונה במינוח "שדה הידיעה" The Knowing Field לתיאור חוויית הנציגים בקונסטלציה שמגיעים למידע על מערכת משפחתית כ"תפיסה מייצגת". "שדה הידיעה" לפי מהאר מתאר שדה אנרגטי שקיים במערכות משפחתיות אנושיות. מייסון אומרת שהידע הזה הרבה יותר רחב ומתקיים למעשה בכל מערכת הטבע ולא רק במערכת האנושית. כאן היא עושה את החיבור שבין קונסטלציה משפחתית לקונסטלציית טבע, ומכאן החיבור הטבעי שלה לשדה הידיעה השושלתי ממנו באה, השדה השמאני.



נטישה אמהית מתרחשת בטבע כל הזמן


מתוך עקרון ההכרה בקיים, מזמינה אותנו מייסון להכיר בידע של אלמנטים שונים בטבע. הטבע מכיר בקיים ללא שפיטה וללא ביקורת. מתוך התבוננות על הטבע נוכל ללמוד וללמד את עצמנו הכרה בקיים באופן הכי עמוק. מייסון מדגימה- בקונסטלציה משפחתית הרבה פעמים עולים סיפורי נטישה. אמא שנוטשת את ילדה. באופן טבעי יעלו מהשדה רגשות ותחושות של ביקורת ושפיטה כלפי האם מהייצוגים. מייסון מציעה לנו לגייס את קונסטלציית הטבע במקרה כזה ואומרת כי בטבע יש אמהות שנוטשות את הגורים והגוזלים שלהן. זה חלק ממה שקיים ואין כל שיפוט על זה. לפעמים האמא עוזבת, לפעמים מתה והגורים מתים אחריה או שהלהקה מאמצת אותם, בכל מקרה, אין שום ביקורת ושיפוט על זה, "נטישה אמהית מתרחשת בטבע כל הזמן".


כמנחה בקונסטלציה כזו אוכל לומר: "לבי כואב על זה" ואז אפנה לטבע ואבקש מאלמנטים בו לבוא לעזור לנו לראות את התמונה הרחבה ולסייע לנו להכיר בקיים. אבקש מכל הנציגים והמשתתפים בסשן, ללא קשר לגודל הקבוצה: "כל מי שמרגיש קריאה מאלמנט כלשהו בטבע, אלמנט שרוצה ויכול לתמוך, מוזמן להביע את המסר שלו".


הזמנת האלמנטים התומכים היא ענף בקונסטלציית טבע, לאותו מכנה- קונסטלציית אלמנטים טבעיים. השוני ביניהם הוא שבקונסטלציית טבע קבוצתית המנחה תזמין את כל מי שמרגישה קריאה מאיזשהו אלמנט בטבע ללא קשר למסר שלו. בקונסטלציה כזו הטבע יבוא במלואו ואז יהיה ייצוג גם לטורף וגם ייצוג לנטרף. קונסטלציית טבע זו הזדמנות טובה לתת מקום לכל האספקטים של החיים, לתת הכרה מלאה גם לחלקים הפחות נעימים שבהם. לעומת זאת, בקונסטלציית אלמנטים מהטבע המנחה תקרא לחלקי הטבע שמרגישים משיכה לתמיכה בשדה של המונחה. מייסון מסבירה כיצד לעשות זאת: "כשנרגיש שאלמנט מהטבע מגיע, נמתין, נקשיב לו ונבדוק אם הוא מסוגל לתמוך בשדה עכשיו ואם לא, נאמר לו- אלמנט יקר, אני רואה אותך, מרגישה אותך, תודה שבאת, אבל הסשן הזה לא מתאים עבורך. היה שלום. כך נמתין עד שיגיע האלמנט המתאים ונרגיש מיהו שבאמת רוצה לתמוך ומה יש לו להעניק לשדה."


קונסטלציית אלמנטים מהטבע מזמינה את המונחה להתחבר למתנות שהטבע רוצה להעניק לה. הקונסטלציה מתחילה בברכת האלמנטים. כל ייצוג של אלמנט מהטבע מברך את המונחה ולאחר מכן המונחה מודה לכל אלמנט ומספרת לו מה היא בוחרת לקחת איתה מהברכה ומה היא בוחרת להחזיר לטבע.

כך, אומרת מייסון המונחה מתחברת לטבע וניזונה ממנו.



האבן יודעת מה היא עושה


אפילו האבן, אפילו היא יודעת מה היא רוצה ומה היא עושה.

והרי לפניכם, כמעט מילה במילה, מה שמייסון מספרת על שדה הידיעה של האבן:


האבן יודעת מה היא עושה. היא מחממת את עצמה בשמש ויום אחד היא אומרת לרוח: "רוח רוח בואי בבקשה והעיפי את האדמה והעפר מעליי ומצדדי. תני לי מקום".

ביום אחר היא אומרת לרוח: "אנא עזרי לי להתגלגל במורד הגבעה".

הגשם מקשיב לאבן ומסכים. הוא יירד בעוצמה עד שהאבן תשתחרר ותרד מטה במורד הגבעה ותתקרב לנהר.

ביום אחר תאמר האבן לאייל: "בבקשה דחוף אותי למי הנהר כדי שאוכל להתקרר".

האייל יסכים ויבעט אותה לנהר.


למשך זמן מה היא תשמח שם ואז תבקש מהנהר שייתן לה דחיפה קלה כדי שתוכל לנוע במורד הזרם.

אחרי שנים תאמר האבן לנהר: "נהניתי להיות אתך כל הזמן הזה ועתה אני רוצה לדעת איך זה מרגיש להיות על החוף. אנא הנע אותי אל החוף כדי שאוכל להתחמם בשמש עם חברותיי האבנים".


האבן חיה חיים טובים. היא מגיעה לאן שהיא רוצה בזכות עזרה מאחרים. היא יודעת מה היא רוצה. היא יודעת מה היא עושה וכך בעצם פועל הטבע כולו.


אנחנו קשורים לכל הטבע, לכל בעלי החיים. למים, להרים, לוואדיות, לישויות השונות בקוסמוס